Poniżej prezentujemy 3 najważniejsze z naszego punktu widzenia zasady, które pomogą Ci dopracować swój brand:

  1. Wyślij wiadomość po rozmowie rekrutacyjnej

    Niewiele osób traktuje rekrutację, jako szansę networkingową. Tymczasem jest to świetna okazja, aby poszerzyć grono swoich kontaktów biznesowych. Wysłanie wiadomości do rekrutera po rozmowie zostanie zapewne uznane za bardzo miły gest z Twojej strony. Poprzez wysłanie takiej wiadomości i zaprezentowanie się, jako uprzejma osoba, zyskujesz również okazję do podkreślenia najważniejszych ustaleń procesu rekrutacyjnego.

    Jak powinna wyglądać taka wiadomość?
    Warto poświęcić tu chwilę i zastanowić się nad tym jaką wartość przyniosła nam dana rozmowa. Warto szczerze podziękować za to, co było w niej dla nas cenne i przyniosło nową wiedzę oraz doświadczenie. Oprócz tego warto podkreślić wszystkie informacje, których dowiedzieliśmy się na spotkaniu, a także ustalenia, które doprecyzowaliśmy z rekruterem.
    Treść wiadomości może również ograniczyć się jedynie do podziękowania za możliwość udziału w spotkaniu i podkreślenie swojego zainteresowania pracą na oferowanym stanowisku. Podziękowania te należy wysłać w ciągu 24 do 48 godzin po rozmowie. Możesz zrobić to za pomocą wiadomości e-mail lub poprzez portal LinkedIn.
    Poniżej prezentujemy przykładowy schemat wiadomości do rekrutera:

      • Konkretny i prosty temat nawiązujący do rozmowy rekrutacyjnej
      • Wstęp – podziękowaniaDziękuję Pani/Panu (imię, nazwisko) za spotkanie rekrutacyjne i
        poświęcony mi czas. Cieszę się że miałam/em okazję na omówienie pracy na stanowisku (tutaj nazwa stanowiska). To była prawdziwa przyjemność dowiedzieć się więcej o (nazwa firmy).
      • Rozwinięcie – nawiązanie do kluczowych punktów rozmowy kwalifikacyjnej
        Nawiązując do odbytej rozmowy kwalifikacyjnej raz jeszcze podkreśl, że świetnie nadajesz się na dane stanowisko. Na przykład jeśli w trakcie spotkania rozmówca wyraźnie zainteresował się Twoją znajomością konkretnego języka programowania ponownie podkreśl swoje atuty!
      • Zakończenie
        Ponownie podziękuj rozmówcy za możliwość odbycia spotkania. Możesz również dodać, że czekasz na wiadomość z informacją o wynikach rekrutacji.

    Uwaga! Starajmy się unikać komunikatów nawiązujących do tak delikatnych kwestii jak nasze oczekiwania finansowe, czy inne elementy, o których warto porozmawiać w dalszych etapach procesu rekrutacyjnego.

    Podsumowując wiadomość z podziękowaniem to istotny element rekrutacji o którym zapomina wiele osób – wykaż inicjatywę i wyróżnij się na tle innych kandydatów! 🙂

  2. Aktywność na LinkedIn

    Co zrobić, aby sieć naszych kontaktów była bardziej efektywna? Korzystanie z LinkedIn staje się znacznie przyjemniejsze, gdy w naszej sieci kontaktów są odpowiednie osoby.Aby rozpocząć jej budowę należy po prostu… zacząć zapraszać innych użytkowników. 🙂 Powinniśmy to jednak zrobić w przemyślany sposób. Sukcesem będzie stworzenie grona kontaktów idealnie dopasowanego do naszego biznesowego celu.
    Czy aby nasze grono było maksymalnie efektywne należy posiadać w niej jak największą liczbę kontaktów? Niestety to częsty błąd osób początkujących. Zapraszanie przypadkowych osób może skutkować rozmyciem się naszej grupy docelowej. W efekcie udostępniane przez nas posty mogą spotkać się z brakiem zainteresowania.Oczywiście ilość kontaktów jest ważna ale najbardziej liczy się ich jakość. 🙂

    W przypadku chęci nawiązania kontaktu
    z daną osobą na portalu LinkedIn, należy pokusić się o coś więcej niż automatyczną jednakową dla wszystkich wiadomość lub co gorsze i co najczęstsze – brak jakiekolwiek wiadomości przy zaproszeniu do kontaktów. Warto poświęcić tu chwilę na napisanie kilku zdań i spersonalizowane zaproszenia. Odbiorca na pewno spojrzy na wiadomość przychylniejszym okiem. Członkowie portalu zwykle chętniej akceptują zaproszenia, które zawierają osobistą wiadomość.
    Obecnie LinkedIn oferuje nam wiele udogodnień i umożliwia nawiązanie kontaktu jednym kliknięciem. Wygodne prawda? Niestety w tym przypadku okienko dodawania wiadomości nie pojawia się automatycznie. Pamiętaj, że aby dodać wiadomość podczas korzystając z urządzenia mobilnego, należy po wejściu na profil danego użytkownika kliknąć w trzy kropki obok pola „wiadomość”, a następnie wybrać opcję „spersonalizuj zaproszenie”.

    Aktywność na portalu
    Jeśli posiadasz listę wymarzonych firm, w których chcesz być zatrudniony, możesz na bieżąco monitorować ich aktywności na LinkedIn. Za pomocą portalu z łatwością zbierzesz informacje o ofertach pracy, kulturze organizacyjnej, ważnych wydarzeniach i aktualnościach dotyczących przedsiębiorstw.

    Ważna jest również Twoja aktywność.
    Może ona dotyczyć grup na LinkedIn, które są związane z Twoimi kompetencjami, ale i postów publikowanych przez Twoje kontakty. Staraj się regularnie polecać wartościowe publikacje i bierz udział w interesujących dyskusjach. Pamiętaj, że najbardziej cenione są tu treści biznesowe, związane bezpośrednio z Twoim rozwojem zawodowym. Staraj się raczej unikać tematów dotyczących polityki i religii.Jeśli mowa o publikowaniu własnych treści – LinkedIn daje tu ogromne możliwości w kwestii budowania wizerunku. Pamiętaj jednak, że zamieszczane treści powinny być przemyślane a informacje zamieszczane w publikacjach powinny mieć rzetelne źródła.
    Staraj się również być widocznym. Dobrym nawykiem będzie codzienne odwiedzanie LinkedIn, na co najmniej 10-15 minut.

  3. Zadbaj o wygląd swoich profili na portalach społecznościowych

    Podczas rekrutacji sprawdzeniu zostaje często poddane nie tylko CV i profil na LinkedIn ale również… profile na portalach społecznościowych! Nasze konta mówią o nas zwykle o wiele więcej, niż podstawowe dokumenty rekrutacyjne. Nie zawsze są to rzeczy, które korzystnie budują nasz profesjonalny wizerunek. Często zapominamy, że nasze nacechowane emocjonalnie opinie na temat polityki albo zdjęcia z imprez mogą widzieć nie tylko nasi znajomi ale również rekruterzy, którzy będą przeprowadzali z nami rozmowę.

    Dlaczego sprawdza się profile na portalach społecznościowych?
    Poprzez sprawdzenie profilu kandydata na portalach społecznościowych można spróbować określić jego osobowość, poznać jego zainteresowania i preferencje, oraz sprawdzić dopasowanie do nowego zespołu.
    Jak uniknąć “wpadki”? Zadbaj o ustawienia prywatności swoich kont na portalach społecznościowych. Facebook oferuje nam możliwość określenia, jakie grupy znajomych będą mogły zobaczyć konkretny post. Dotyczy to również wydarzeń którymi się interesujesz. Instagram również przychodzi nam z pomocą i proponuje ustawienie statusu konta prywatnego.
    Jeśli po przeczytaniu powyższych sugestii zastanawiasz się, czy nie lepiej byłoby usunąć po prostu konta w społecznościówkach? A może wygodniej figurować w nich pod zmyślonym imieniem i nazwiskiem? Pracodawcy zwykle mniej chętnie zatrudniają osoby, które “nie istnieją” w sieci. Okazuje się, że kompletny brak obecności w Internecie nie jest wcale mile widziany, za to przemyślane budowanie wizerunku online zdecydowanie może Ci pomóc w poszukiwaniach pracy.

Podsumowując proces kreowania marki osobistej jest niewątpliwe czasochłonny i wymagający. Wymaga dbałości o szczegóły i przemyślanych działań tak, aby stopniowo zbudować nasz solidny brand. Dobrą markę osobistą cechuje kilka określeń: jest ona pożądana, wartościowa i wiarygodna. W jej budowaniu ważne są długofalowe cele, które chcesz zrealizować.

Jeśli jesteś na etapie poszukiwania pracy zdecydowanie warto podjąć ten wysiłek – możesz tylko zyskać! 🙂