Spotkanie rekrutacyjne online nie różni się znacząco od klasycznej formy rozmowy o pracę. W czasie epidemii pracodawcy nie rezygnują z poszukiwania pracowników –  przenoszą jednak procesy rekrutacyjne do sieci. Taka forma rozmowy, szczególnie, jeśli spotykamy się z nią po raz pierwszy, może nieco stresować, jednak przy odpowiedniej strategii i przygotowaniu można ten stres znacząco ograniczyć.

1. Zadbaj o szybki internet, oraz odpowiedni sprzęt

Aby w pełni efektywnie przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną online konieczna jest wysoka jakość łącza internetowego. Odpowiedzialne są tutaj obie strony zaangażowane w spotkanie. Przy niskiej jakości transferu płynność wizualna może być znacząco utrudniona – obraz nie będzie bowiem spójny z dźwiękiem. Połączenie może się również całkowicie zrywać.

Prowadząc rozmowę z przestrzeni własnego domu, należy wybrać miejsce w którym zasięg jest możliwie jak najlepszy. Warto w tym względzie wykonać test swojego łącza (wystarczy odszukać jedną ze stron pod hasłem: “speed test”), aby przekonać się jakiej jakości łączem dysponujemy. W osiągnięciu lepszej jakości połączenia pomocne będzie również zamknięcie wszystkich programów, które dodatkowo obciążają transfer. Na tzw. “wszelki wypadek” polecamy również przygotowanie sobie dodatkowego źródła internetu, np. hotspot z telefonu, aby w razie nagłych problemów móc sprawnie przełączyć się na drugie urządzenie i kontynuować spotkanie.

Jeśli mamy już wybrane odpowiednie miejsce do odbycia rozmowy, oraz przygotowaliśmy niezbędny sprzęt, warto zaplanować przebieg spotkania, oraz upewnić się, czy potrafimy korzystać z programu, którym posłużymy się w trakcie rozmowy. Jeśli będzie to Skype, warto m.in sprawdzić, jaką posiadamy nazwę użytkownika i czy jesteśmy widoczni w wyszukiwarce kontaktów. Jeśli nasz nick nie brzmi w pełni profesjonalnie warto założyć sobie nowe konto o formalnej nazwie, najlepiej zawierającej imię i nazwisko.

Zachęcamy do przeprowadzenia próby technicznej, np. poprzez odbycie rozmowy z kimś znajomym. Rozmowę taką można nagrać, aby uzyskać materiał do analizy pod kątem jakości połączenia oraz dźwięku. Oswajamy się przy tym z mówieniem do kamery, oraz trenujemy swoje umiejętności interpersonalne. W przeciwieństwie do warunków panujących w trakcie rozmów w tradycyjnej formie, efektywna komunikacja zdalna jest możliwa wyłącznie, jeżeli tylko jedna osoba mówi w danym momencie, a druga odpowiada upewniwszy się, że poprzednia wypowiedź rozmówcy została zakończona. Jeśli pomimo starań pojawią się problemy techniczne i nie do końca usłyszysz wypowiedzi rekrutera, czym prędzej o tym poinformuj. Brak pełnego zrozumienia wypowiedzi jest widoczny dla wprawnego rekruterskiego oka i może niekorzystnie wpłynąć na ogólną ocenę kandydata.

Zadbajmy także o wymagane przez pracodawcę aspekty techniczne, np. przygotowany zawczasu odpowiedni program do prezentacji kodu, czy gotowe do szybkiego przedstawienia własne projekty. Brak przygotowania wyżej wspomnianych kwestii może poskutkować stratą dodatkowej ilości czasu, oraz niepotrzebnym stresem. W trakcie rozmowy mogą pojawić się również pytania techniczne jak i krótkie zadania do wykonania. Dzięki oferowanej przez Skype’a opcji sparowania swojej rozmowy z rozszerzeniem Visual Studio Live Share, można przejść do tworzenia kodu oraz usuwania błędów w czasie rzeczywistym.

Udostępniając rozmówcy nasz ekran zwróćmy także uwagę na porządek panujący na pulpicie naszego komputera. Prezentujmy tylko to, co powinno się znaleźć w zasięgu wzroku rekrutera.

2. Przygotuj odpowiednią przestrzeń

Zanim rozpoczniesz rozmowę z potencjalnym pracodawcą zastanów się nad wyborem odpowiedniego pomieszczenia, które w jak najwyższym stopniu zapewni warunki do przeprowadzenia spokojnej i maksymalnie komfortowej rozmowy. Istotne jest to, aby przestrzeń ta była jak najbardziej neutralna, a rozmówców nie rozpraszał niepotrzebnie bałagan, suszące się pranie, czy jaskrawe kolory plakatów na ścianie. 🙂

Idealnie byłoby także wybrać takie pomieszczenie, w którym nie będzie słychać odgłosów dobiegających z zewnątrz, oraz poprosić domowników, aby na czas trwania rozmowy starali się w miarę możliwości zachować ciszę. Warto w tym czasie wyłączyć wszelkie potencjalne źródła hałasów, np. telefon, czy radio lub inne urządzenia elektroniczne. Dla zachowania jak najwyższej jakości dźwięku zalecamy używanie słuchawek, zamiast głośnika.

Dodatkowym istotnym aspektem jest oświetlenie. Nawet, jeśli rozmowa zostanie przeprowadzona w godzinach porannych, czy wczesnopopołudniowych, warto przygotować dodatkowe oświetlenie, które w razie takiej konieczności zapewni odpowiednią ilość światła, a w efekcie – lepszej jakości obraz.

3. Zadbaj o swój profesjonalny wizerunek

Tryb pracy zdalnej, a taki w okresie pandemii jest niewątpliwie coraz częściej praktykowany, sprzyja większej swobodzie ubioru, oraz dłuższym niż zwykle pozostawaniu w stroju domowym, czy piżamie. Mając jednak na uwadze, iż odpowiedni wygląd w trakcie zdalnej konwersacji jest tak samo istotny jak w przypadku jej bardziej tradycyjnej formy – koniecznie zadbaj o swój profesjonalny wizerunek. Przed spotkaniem warto spojrzeć na siebie w lustrze i ocenić, czy w takim wydaniu chcielibyśmy zaprezentować się przed przyszłym pracodawcą. Czysty i schludny wygląd dodaje pewności siebie, a kompletny strój pozwoli uniknąć zakłopotania, jeśli z jakiegoś powodu będziemy chcieli wstać i pokażemy się w całości przed kamerą.

Kwestią, o której warto pamiętać jest również sam sposób ustawienia się do kamery. W trosce o zachowanie jak największej spójności z warunkami, jakie oferuje klasyczna rozmowa, polecamy ustawienie się dokładnie na wprost kamery (en face). Dzięki temu unikniemy prezentowania się np. od dołu, co mogłoby być kłopotliwe w odbiorze dla naszego rozmówcy.

Profesjonalizm kandydata można zaprezentować nie tylko poprzez sam wygląd. Kluczowe w tym względzie są także inne aspekty widoczne w naszym zachowaniu, czy nastawieniu do rozmowy. Z naszej strony rekomendujemy zwrócenie szczególnej uwagi na punktualność. W dobrym tonie będzie pojawienie się w umówionym miejscu przed wyznaczoną godziną, aby rekruter nie musiał na nas czekać.

Warto uzgodnić kto zainicjuje rozmowę odpowiednio wcześniej, np. mailowo. Jeśli jednak kwestia ta nie została doprecyzowana, napisz wiadomość do rekrutera o umówionej godzinie i poinformuj, o swojej gotowości do rozmowy. Rekruter powiadomi Cię, czy możecie już rozpocząć i zadzwoni do Ciebie lub poprosi, o kontakt z Twojej strony.

Podsumowanie

Komunikacja online, pomimo swoich licznych zalet wiąże się także z wieloma wyzwaniami. Nie mając przed sobą fizycznie naszego rozmówcy można wpaść w wiele pułapek wynikających z błędów interpretacyjnych. Dlatego tak ważne jest dbanie o jasność komunikacji, dopytywanie o tematy niezrozumiałe, oraz klarowne wypowiadanie się na poruszane tematy.

Przygotujmy się do rozmowy pod kątem:

  • techniczno – sprzętowym – szybkość internetu, jakość zasięgu, odpowiednie oświetlenie, oraz dźwięk, ład i przejrzystość na ekranie monitora, przygotowanie wymaganych programów pod ręką;
  • przestrzeni – neutralne, uporządkowane i wygłuszone pomieszczenie;
  • wyglądu osobistego i profesjonalizmu  – czystość i schludność, ustawienie en face, punktualność.

Dla osób korzystających ze Skype`a polecamy zapoznanie się z dodatkowymi wskazówkami praktycznymi dostępnymi tutaj.

Trzymamy mocno kciuki, aby wszystkie rozmowy prowadzone również w formie zdalnej przebiegały w spokojnej i przyjaznej atmosferze, a ich efekty były dla Was pozytywne. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki będą dla Was pomocne w tym względzie.