Jakie korzyści daje posiadanie własnego portfolio z przykładowymi stronami WWW i aplikacjami, jakie kodowałeś? Jak stworzyć własne portfolio do pracy w IT w roli front-end lub back-end developera? Jak zbudować portfolio testera oprogramowania? O tym i nie tylko o tym przeczytasz w najnowszym artykule ekspertów Software Development Academy.
W portfolio pokazujesz, jakimi rodzajami projektów IT do tej pory się zajmowałeś oraz jakie technologie, języki programowania i biblioteki znasz, a także podkreślasz, którymi z nich naprawdę sprawnie się posługujesz. Dzięki temu rekruterzy IT mogą łatwiej, trafniej i skuteczniej dopasować Twój profil i doświadczenie do konkretnej firmy lub projektu. Wszystko po to, abyś spełniał postawione przed Tobą oczekiwania, jednocześnie podejmując nowe wyzwania i zdobywając nowe umiejętności.
Jeśli Twoje specjalistyczne portfolio jest umieszczone publicznie w sieci, może ułatwić odnalezienie Cię w sieci rekruterom i HR’owcom, poszukującym pracowników, lub szefom działów IT, którzy potrzebują wsparcia freelancerów przy konkretnym projekcie.
Jeśli 50 osób skończyło te same szkoły lub kursy programowania, trudno powiedzieć, która z nich jest najlepsza. Dzięki portfolio możesz wyróżnić się z tłumu i pokazać, jak rozwiązujesz postawione przed Tobą problemy oraz jak piszesz i optymalizujesz swój kod. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z programowaniem i nie masz na koncie komercyjnych realizacji, swoje pierwsze projekty do portfolio możesz tworzyć już podczas kursu dla programistów, np. podczas live codingu, czyli kodowania na żywo z trenerem. Możesz także wykonać UX research dla jakiejś firmy, aby potem stworzyć na tej podstawie swoje pierwsze case study.
Zacznij od CV, aby następnie rozwinąć zawarte w nim punkty w Twoim portfolio programisty. To właśnie CV najczęściej trafia w pierwszej kolejności do decydentów z działów HR. Następnie po ich weryfikacji Twoje portfolio zostanie przesłane do wglądu team leader’om i programistom. Pamiętaj o estetyce i czytelności CV – to pierwszy punkt styku z Twoją marką osobistą, więc musi zachęcać do kontaktu z
Tobą od pierwszego wejrzenia.
W swoim programistycznym CV umieść listę umiejętności i zrealizowanych projektów (nawet tych najmniejszych, szczególnie jako junior developer) wraz z krótkim success story i konkretnymi wynikami, jeśli takie mamy i możemy je publikować (#NDA). Dołącz także skompletowany przez Ciebie stack technologiczny i dodaj kilka zdań o tym, w jakim kierunku chcesz się rozwijać.
W CV lub już w samym portfolio napisz kilka zdań o sobie:
Drugim elementem portfolio programisty lub testera oprogramowania powinien być aktywny profil z Twoimi repozytoriami na GitHub. W bardzo dużym uproszczeniu GitHub to programistyczny LinkedIn, gdzie dzięki Twoim projektom dajesz odnaleźć się rekruterom z branży IT. To miejsce, gdzie udostępniasz swoje projekty w formie folderów (repozytoriów).
Na GitHub prezentuj światu swoje najlepsze projekty, dobrze opisane dzięki plikom README i przypięte na górze Twojego profilu. Nie czekaj, aż pojawią się pierwsze komercyjne zlecenia, bo bez pracy nad Twoim portfolio mogą się po prostu nie pojawić. Na początek może być to prosta aplikacja lub witryna, stworzona na Twój własny użytek. Ważne, aby mieć przestrzeń do zaprezentowania swoich umiejętności. Nie zapomnij o danych kontaktowych (np. e-mail, link do Twojej strony WWW lub do profilu na LinkedIn).
Portfolio może być zrobione w formie prezentacji multimedialnej, strony WWW lub aplikacji mobilnej. Łatwiejszą, ale mniej godną do polecenia przyszłym i obecnym programistom metodą są gotowe kreatory i narzędzia do budowania portfolio online:
Ważne, aby Twoje portfolio było czytelne, jasne, ładne, inspirujące i stworzone z myślą o UX, a przede wszystkim jak najbardziej Twoje – autentyczne, prawdziwe, rzetelne, takie jak Ty.
Zbyt wiele “bajerów” i efektów specjalnych w funkcjonalności portfolio – czasem “mniej” znaczy “lepiej”. Minimalizm ma moc.
Layout i grafika “leżą” – nie każdy informatyczny umysł ma w sobie poczucie estetyki i pewien designerski feeling, a w końcu Twoje portfolio ma być ładne.
Efekt finalny jest dobry, ale jak to powstało? – rekruterów interesuje Twój sposób myślenia. Przedstaw cały proces pracy nad projektem, a nie tylko ostateczną wersję aplikacji lub strony WWW. W wypadku portfolio UX designera pokaż jasno i wyraźnie fragment user flow lub user journey. Zaczynaj od “dlaczego”, potem opowiedz “jak”, a dopiero na końcu pokaż “co” stworzyłeś.
Niedokończone projekty w portfolio, jak i samo portfolio, pełne błędów i “niedoróbek” – jeśli tak wygląda Twoja wizytówka, to co dopiero będzie po zrekrutowaniu Cię do firmy? O nie, dziękujemy.
Brak angielskiej wersji językowej Twojego portfolio – działamy dziś w globalnej wiosce, przez co standardem portfolio programistów jest wersja ENG.
Nie dość, że Twoje portfolio jest podstawą do zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną, to jeszcze wykorzystywane jest podczas spotkań rekrutacyjnych. Przygotuj się na szczegółowe pytania, odnośnie przedstawionych w portfolio rozwiązań, linijek kodu i algorytmów. Dlaczego wybrałeś takie rozwiązanie? Co poprawiłbyś w swoim kodzie z perspektywy czasu? Takie pytania mają pomóc zrozumieć rekruterowi Twój sposób myślenia.
Badania nngroup.com pokazały, że najczęściej rekruterzy w świecie IT, poszukujący web developerów lub projektantów UX, pytają o to:
jaką konkretną wartość wniósł Twój projekt dla organizacji Klienta,
czego nie ma w danym projekcie, a co jest i dlaczego,
jak wyglądał cały proces twórczy, harmonogram, problemy napotkane na drodze do finalnej wersji projektu.
Prawo autorskie nie omija programistów. Warto pamiętać o tym w kontekście podpisywanych NDA (klauzul poufności), umów o pracę lub wszelkich umów cywilnoprawnych. W każdym wypadku należy poprosić o zgodę na publikację określonych projektów i uzyskać akceptację pracodawcy lub Klienta oraz współpracowników. Chyba, że zostało to już sprecyzowane w momencie podpisywania umowy.
Jeśli jednak formalności blokują Ci możliwość publikacji, opisz ogólnie cały projekt bez szczegółów, logotypu i nazwy marki, aby nie można było się zorientować, o jaki konkretnie produkt chodzi.
Zdecydowanie tak. Kompletne i dobrze przygotowane portfolio to Twoja najlepsza wizytówka online. Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, odnośnie tworzenia własnego portfolio napisz do nas poprzez ten formularz kontaktowy. Na pewno odpowiemy. 🙂